ادامه جواب ...
و ...
گفتار دوم ایشان : تو کجا گفته که نباید زن و مرد به اندازه ی مساوی ارث ببرن؟؟؟(می دونم حتما می خوای آیه ی ارث تو قرآن رو برام بیاری، آره قبول دارم
اما باید بفهمی زمون ما با هزارو چهارصد سال پیش و با زندگی قبیله ای عربای بدوی فرق داره. پس نقش اجتهاد چیه؟؟ به نظرت اگه همون چیزهایی رو که قدیمیا گفتن تکرار کنیم،مسلمونتریم؟)
جواب : جناب لئون ! اگر آیات قران رو قبول دارید ، پس باید قبول کنید که این حکم خداوند برای زمان ما نیز هست چرا که خود خداوند در قران فرمود : و لن تجد لسنة الله تبدیلا یعنی ای پیغمبر سنت و احکام الهی هیچگاه قابل تغییر نیست و تا روز قیامت همین حکم باقی خواهد بود .
کاش شما مطالبی که مرحوم شهید مطهری رحمه الله درباره اسلام و مقتضیات زمان در کتب مختلف خود بیان کرده است را مطالعه می کردید و بعد در مورد مسئله مهمی به مانند ارث در اسلام اظهار نظر می کردید .
سفارش می کنم کتاب ختم نبوت مرحوم شهید مطهری رحمه الله را مطالعه کرده تا به مسائلی که پیرامون احکام اسلام و زمانهای مختلف است ، آشنا شوید .
برای اینکه شما دوستان از مسئله ارث و علت تفاوت آن بین زن و مرد آشنا شوید ، توجه شما را به گفتار ذیل جلب می کنم
شبهه
چرا قرآن سهم ارث زنان را نصف سهم مردان قرار داده است ؟ به راستی آیا این ظلم بزرگی در حق زنان نیست ؟
جواب:
قبل از بیان اصل جواب دو مقدمه را خدمت شما عرض می کنیم:
مقدمه اوّل : در روم باستان و همچنین دوره عرب جاهلیت ، زنان به هیچ وجه ارث نمی بردند ، در ایران باستان نیز ارتباط اقتصادی دختران با پدرانشان بعد از ازدواج قطع می شد و فقط در صورتی ارث می بردند که در خانه پدر بوده باشند، « با این قانون اکثر دختران ایران باستان هم ارث نمی بردند ، چرا که غالباً پدرانشان بعد از ازدواج آنها از دنیا می رفتند » اسلام قوانین روم باستان و عرب جاهلیت و ایران باستان را شکست و برای زنان بدون قید و شرط سهم الارث قائل شد .
مقدمه دوّم : در اسلام بار اقتصادی خانواده به دوش مردان گذاشته شده است ( سوره نساء آیه 34 ) و باید طبق دستورات ، نفقه و خرج خانواده را او بپردازد ، در مقابل ، زن در نظام خانواده هیچ مسئولیت اقتصادی ندارد « یعنی از دیدگاه اسلام زن موظف نیست خرج زندگی را تامین کند بلکه او می تواند دارائی های خود را برای مسائل شخصی خودش خرج کند » .
اصل جواب :
با توجه به این که اسلام بار اقتصادی خانواده را به دوش مردان گذاشته است نیاز است که مردان از جهت اقتصادی غنی تر از زنانی باشند که هیچ مسؤلیت اقتصادی را در خانواده ندارند ، به همین خاطر اسلام برای مرد دو سهم و برای زن یک سهم در نظر گرفته است .
نکته 1 : عده ای می گویند : شاید کسی نخواست ازدواج کند آن وقت آیا آنچه که بین پسر و دختر تقسیم می شود ظلم در حق جامعه زنان به حساب نمی آید؟ عرض
می کنیم : احکامی که برای یک جامعه تدوین می شود طبقِ وضعیت غالب افرادِ جامعه است ، در تمام جوامع خصوصاً جوامع اسلامی غالب افراد ازدواج می کنند و تشکیل خانواده می دهند و بر همین اساس بسیاری از احکام در اسلام صادر شده است .
نکته 2 : عده ای می گویند : چرا اسلام مسائل اقتصادی خانواده ( و یا جامعه ) را به عهده زنان نگذاشته است تا آنها دو سهم بردارند ، مگر ما در طول تاریخ زنانی نداشتیم که از جهت اقتصادی قوی عمل کردند ؟ در جواب عرض می کنیم : اصولاً سود آوری در مسائل اقتصادی نیاز به یک جنبه تعقل قوی دارد که این ، فطرتاً در مردان نهادینه شده است ( همچنان که جنبه تعطّف در زنان نهادینه شده است ) و این که زنانی در طول تاریخ در امر اقتصادی موفق بوده اند ، استثنائی از جامعه زنان بوده است چرا که تعداد آنها بالنسبه به مردان بسیار کمتر است
نکته 3 : در تفسیر شریف المیزان نکته جالبی آمده و آن این که : مرد به هنگام تقسیم ارث دو سهم بر می دارد و در مقام عمل یک سهم بیشتر ندارد چرا که باید یک سهم را برای همسرش به عنوان نفقه خرج کند و تنها یک سهم برای خودش باقی می ماند اما زن به هنگام تقسیم ارث یک سهم بر می دارد و در مقام عمل دو سهم دارد ، یک سهم که از پدر خود به ارث می برد و یک سهم که شوهر برای او به عنوان نفقه خرج می کند .
حال خود قضاوت کنید ، آیا این حکم اسلام ظلم در حق زنان است ؟!
ادامه جواب پست زیرین ...